2011. november 3., csütörtök

Messier 36, Gamma Aur észlelés


Tegnap ismét sikerült rajzolnom, ezúttal a M36 jelzésű gömbhalmazt illetve a Gamma Aur kettőscsillagot rajzoltam. Bár a tegnapi sem volt egy tökéletes átlátszóságú éjszaka, próbálkoztam a Triangulum-galaxis felkeresésével is, amit nem sikerült meglelnem, illetve a Capellát is próbáltam felbontani de az sem sikerült. Az M36 viszont szépen bomlott pár csillagára, s a Gamma Aur is kettébomlott, bár ez iszonyatosan szűk pár a 45x-ös nagyításomhoz... Nagyobb nagyítást meg nem tudtam használni a rossz átlátszóság miatt.
Az M36:
Binokuláron keresztül együtt látszódik az M38-cal de ez egy kicsit fényesebb ezért rajzoltam inkább ezt a gömbhalmazt. Megtalálása viszonylag egyszerű volt, de fényessége elég alacsony s csupán néhány tagjára bomlott fel, de ez volt nekem az első gömbhalmazom ami felbomlott a kis 5 centis refraktoromban, úgyhogy nagyon örültem neki... Csillagkörnyezete elég szegényes volt de a közvetlen környezetében megtalálható volt két fényes csillag ami nem tudom, hogy a halmaz tagját képezi-e vagy csak két előtércsillagról van szó. korábban már ezt is rajzoltam a binoklival, a honlapomon megtalálható a rajz. 
Az M37-et is meglestem a binoklival, de az sem volt olyan fényes mint ez, talán következő alkalommal, az M38-cal együtt lerajzolom. 
A Plejádokra is vetettem egy pillantást, s bátran kijelenthetem, hogy az a binokliban sokkal szebben mutat mint a refraktorban! A kis lencsés távcsövembe ugyanis egy az, hogy nem fér be egy látómezőbe az egész, a másik meg az, hogy nem is látszódik benne annyira az a kékes szín mint a binokliban.
Kettőscsillagokat is írtam fel a listámra, először a Capellával próbálkoztam, ám sem a 20, sem a 12,5mm-es okuláromban nem tűnt fel a párja így továbbugrottam eggyel, s az Auriga Gamma csillagát néztem meg. nagyon szoros, azonos fényességű pár. A fehér csillagok körülbelül 5 mg-sak. 30x-os nagyításnál már sejteni lehet, hogy kettősről van szó, de még nem vált igazán ketté a páros. 45x-ös nagyításnál is még angyon szoros, de már nem kapcsolódik egymáshoz a két csillag, hajszálnyi rés van közöttük. A szögtávolságot 10"-re becsültem, a pozíciószög pedig vagy 0° vagy 360° , nem tudtam eldönteni...




Végezetül a Jupiterre is vetettem egy pillantást, s megint lenyűgözött... Bár csak két felhősávját pillantottam meg, illetve a holdjait, de úgy gondolom, kezd az egyik kedvenc objektumom lenni a bolygóóriás...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése