2012. május 11., péntek

Gömbhalmazok a tavaszi égen



Hosszú idő után végre ismét sikerült kiszabadulnom az ég alá észlelni. tervben volt néhány gömbhalmaz mellett pár galaxis is, ám valahogy egyiket sem sikerült megpillantanom... Lehet, hogy a kis átmérő miatt, de lehet, hogy csak én rontottam el valamit. De a lényeg, hogy 3 újabb Messier gömbhalmazt sikerült észlelnem és rajzolnom.










Messier 5: Az elején nehéz volt megtalálnom, aztán a binoklit is segítségül hívtam, s így már könnyedén ráleltem a fényes csillagra ami tövében ül ez a gömbhalmaz. A csillagot direkt nem hagytam egy látómezőben a halmazzal, hogy minél több részletet megpillanthassak benne, ám részletet nem véltem felfedezni. Fényessége egy kicsivel alacsonyabb mint az M13-é, magja nem csillagszerű, viszonylag nagy objektum. A közepe fele erősen fényesedik, halványabb halo veszi az egészet körül. Gyönyörű objektum.



Messier 92: Nincs olyan fényes mint a M5, s kiterjedése is kisebb annál. Ez a látómező csillagokkal tarkítottabb. A halmazban részletet nem látok, csillagai hosszas nézelődés után sem bomlanak, nagyobb nagyítás mellett sem.





Messier 53: A leghalványabb gömbhalmaz amit eddig láttam, bár kiterjedésre nem olyan apró. Több percen át való nézelődés után, mintha bomlana ez a gömbhalmaz a közepe fele néhány csillagára. Halványsága ellenére szép objektum, érdemes mindenképp felkeresni.
Az észleléseket tarkította egy nagyjából 6-7 mg-s teleszkopikus meteor, illetve két fényes, 1-2mg-s hullócsillag.


Bár a másodlagos célpontokat, a galaxisokat nem sikerült megpillantanom, szerintem nem szomorkodhatom, hiszen igazán tartalmasra sikeredett az évi első észlelésem...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése