2011. november 2., szerda

M34 észlelés

Már egy jó ideje inaktív voltam az iskola és a kollégium miatt, de most az őszi szünetben amennyire tudom aktivizálom magam. A tegnap éjszaka egy viszonylag jó este volt, hiszen nem voltak felhők az égen, az átlátszóság viszont pocsék volt. Mindössze egy rajzot sikerült készítenem a Messier 34-ről, de már ez is jobb mint ha semmit nem csináltam volna. Ez a nyílthalmaz a Perseusban található, és m,ár korábban is lerajzoltam a binokulárommal. A refraktorban több mint 20 csillagára felbomlott...


A tegnap este tehát nem volt egy tökéletes éjszaka, eddig mindig láttam szabad szemmel az Andromeda-galaxist, most ez sem sikerült, illetve próbálgattam megkeresni az M36-37-38-at de a binoklival sem siekrült, pedig már korábban rajzoltam is őket. A Jupiter viszont gyönyörű volt, mint mindig. Az óriásbolygótól mindig lehidalok, hogy 30x-os nagyításnál is már nem csillagszerű és látszódik két sötétebb sáv is rajta, valamint a 4 holdját is sikerült megpillantanom. Az egyik kedvenc égitestem.
Próbálkoztam kettőscsillagokkal is, de a 12,5 mm-es okulár használhatatlan volt, hiszen a csillagok azon át nézve már nem voltak csillagok többé, hanem inkább kis köröcskék. Így erről is le kellett mondanom. 
Egy fél órán át keresgéltem a csillagok között mire találtam egy olyan objektumot, amit láthatok és rajzolhatónak is tűnik. Ez volt az M34:



A nyílthalmazt szabad szemmel nem láttam, binokuláron keresztül is nehéz volt megtalálni hisz pocsék átlátszóságú éjszaka volt. Binokulárral egy apró pamacs, míg a refraktorban 20mm-es okulárnál már szétbomlik több mint 20 csillagára. A halmaz közepe nagyon tetszetős, fényes csillagkettősök rendeződnek háromszög alakba, a körülöttük lévő csillagok pedig körbeveszik a háromszöget ezáltal az alakja olyan mintha koncentrikus körökbe rendeződnének.
Tavaly is lerajzoltam ezt a binokulárommal, akkor így láttam: 
Szóval a tegnap estét mondhatjuk jónak is, hiszen legalább egy rajz született. Bár ez a rajz sem lett tökéletes, hiszen láttam már jó pár rajzot az M34-ről de az enyém a közelükbe sem érhet. Mások rajzain kismillió csillagot látni ,míg az enyémen csak néhányat. Bár lehet, hogy ennek az oka a rossz átlátszóság vagy a kicsi átmérő, vagyis remélem, hogy ez az oka és nem pedig az, hogy rossz lenne a szemem...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése