2011. július 28., csütörtök

M107, NGC 663 észlelés


Tegnap este olyan 11 óra körül kinéztem az ablakon és meglepetten vettem észre, hogy vannak csillagok. Kimentem hát, ha más nem legalább nézelődni egy kicsit, majd amikor kiléptem az ajtón, az a gondolat futott át a fejemben, hogy a Tejút helyén csúnya felhők vannak. Aztán rádöbbentem, hogy azok nem felhők, hanem a Tejút maga... Megnézegettem a binoklival az Andromeda-galaxist, a Vállfa-csillaghalmazt, az Ikerhalmazt, majd a refaktorral a Kasszopeia irányába fordultam, s lerajzoltam az M107-et majd az NGC 663-at.






M107:


50/600 refraktor, 30x: 4 fényesebb csillaga látszik, a többi halvány elmosódásként tűnik fel a látómezőben. A 4 fényesebb tag olyan 8 magnitúdó körüli fényességű. A halmaz látványát feldobja a tőle negyed fokra lévő kis "háromszög"
45x: Így sem mutat további tagokat...










NGC 663:
30x: a LM közepén egy halvány derengés melyben 6-7 halványabb csillag figyel. A halmaz nem bomlik fel teljesen, a többi csillag elmosódik a háttérben. A LM szélén egy fényesebb, olyan 6 mg körüli csillag ragyog...
45x: nem mutat további bontott csillagokat...
(az NGC 663 rajz szerintem nem lett túl jó, nem sikerült hűen lerajzolni a látottakat...)


Ezután még megkerestem az Ikerhalmazt is a kis lencséssel, lehet, hogy legközelebb azt is lerajzolom majd, mivel gyönyörűen bomlott vagy 30 csillaga. A Kígyótartóban akartam még rajzolni, de már fáradt voltam, illetve nem találtam olyan helyet a kertben ahol nem takarná el egy fa, vagy nem világítana a képembe egy lámpa...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése